Wil je dit artikel lezen?
Bovendien ontvang je Bij de Hand maandelijks in je mailbox!
In de schaduw van de nacht, op straathoeken en gevels over de hele wereld, verschijnen mysterieuze mozaïeken die rechtstreeks uit onze favoriete videospelletjes uit de jaren ’80 lijken te komen. Achter deze kunstwerken schuilt de Franse kunstenaar Frank Slama, beter bekend als Invader.
Met zijn basis in Parijs heeft Invader maar liefst 79 steden ingenomen, in 20 landen. Zijn kunstwerken, geïnspireerd op iconische personages zoals de spookjes uit Pac-Man en de kleurrijke wereld van Mario Bros, zijn niet alleen een eerbetoon aan de klassieke videogames, maar ook aan de straatkunst zelf.
Van de avenues van Parijs tot de skyline van New York en de drukke straten van Hong Kong, Invader’s mozaïeken duiken op de meest onverwachte plaatsen op. Deze collector items hebben echter ook de aandacht getrokken van dieven, waardoor sommige van zijn kunstwerken zijn gestolen, ondanks hun vaste aanhechting.
Deze kunstenaar is net zo mysterieus als zijn kunst. Hij werkt incognito, vaak gemaskerd, en heeft zelfs zijn ouders laten geloven dat hij een eenvoudige tegellegger is. In zijn eigen woorden ziet hij zichzelf als een “hacker van de publieke ruimte”, die speelse en kleurrijke elementen toevoegt aan onze stedelijke omgeving.
Elk mozaïek is uniek en goed zichtbaar, vaak op een locatie die zorgvuldig door de kunstenaar is uitgekozen. Geen twee werken zijn hetzelfde, en elk stuk draagt bij aan de levendigheid en diversiteit van de stad waarin het zich bevindt.
Ook op onze historische Grote Markt is het werk van deze kunstenaar te vinden. Ga maar eens op onderzoek op de hoek Grote Markt/Wisselstraat, boven de galerij (zie foto).
Voor wie geïnteresseerd is in het opsporen van Invaders kunstwerken, is er goed nieuws. De mozaïeken worden zorgvuldig in kaart gebracht, gecatalogeerd en gefotografeerd, wat heeft geleid tot boeken en invasiekaarten. Dit maakt het mogelijk voor kunstliefhebbers en avonturiers om op “Invaderjacht” te gaan en zijn werken over de hele wereld te ontdekken.
Met zijn kunstwerken daagt Invader ons uit om na te denken over de relatie tussen de virtuele en de fysieke wereld. Terwijl gevaarlijke videospelletjes vaak worden gespeeld in veilige kamers, brengt Invader de onschuldige wereld van retro videogames naar de soms gevaarlijke stedelijke ruimte. Het is een statement dat ons uitnodigt om de wereld om ons heen met nieuwe ogen te bekijken en de speelse geest van de jaren ’80 nieuw leven in te blazen.