Home Fier van hier Japonisme gekoesterd in De Gouden Ram

Japonisme gekoesterd in De Gouden Ram

Prachtig authentiek Japans interieur uit EDO tijdperk aan de Suikerrui

Wil je dit artikel lezen?

Registreer en lees dit artikel gratis.
Bovendien ontvang je Bij de Hand maandelijks in je mailbox!
Bent u reeds eerder geregistreerd via de oude website dan volstaat het om hier uw gegevens te bevestigen. Wanneer u onze cookies aanvaardt zal u niet steeds opnieuw moeten inloggen. Wilt u de artikels lezen via een andere browser of ander device, dan zal u ook daar uw gegevens dienen te bevestigen. Geen zorgen, u zal geen dubbele mails ontvangen en kan zich steeds uitschrijven voor de nieuwsbrief zonder verlies van uw account op de website.

Het woord “Japonisme” verwijst naar de toepassing van Japanse motieven in de Westerse schilderkunst en design. Vanaf eind 19e eeuw tot iets na de eerste wereldoorlog was dit een echte rage. Diverse Wereldtentoonstellingen brachten Japanse gebruiksvoorwerpen zoals waaiers, kimono’s, gelakte voorwerpen, en interieurstukken zoals kamerschermen bij het begoede publiek van die tijd.  “De Gouden Ram” aan de Suikerrui bezit een authentiek Japans interieur dat er in 1901 werd aangebracht.

Rechtover DIVA, het Antwerpse diamant- en zilvermuseum, vind je De Gouden Ram. De geklasseerde gevel met haar prachtige barokke poort maakt van deze familiezaak een erfgoedjuweeltje van de Suikerrui. De wijkkrant ging er op ontdekking uit en werd hartelijk begroet door zaakvoerder en eigenaar Patrick In Het Panhuis. Een mooi portret in de winkel herinnert aan zijn moeder die met haar collectie schelpen de basis legde voor de zaak die ondertussen evolueerde tot een kwalitatieve leverancier in ruwe en tot juwelen bewerkte natuur- en edelstenen. Ook dochter Zoë en zoon Mattias zijn volop in de zaak betrokken. (lees verder onder de foto)

De familie In Het Panhuis, van links naar rechts: Mattias, Zoë en Patrick

“Toen we dit gebouw kochten in 1959 troffen we een prachtige Japanse zaal aan op de eerste verdieping. De aankleding bleek te dateren uit de negentiende  eeuw.”. En Patrick vervolgt: ”De mezzanine ingericht met authentieke Japanse interieurelementen bereik je via een meesterlijke bordes-trap opgebouwd uit rozenhout met houtverbindingen, dus zonder nagels of vijzen. We houden dit prachtig interieur in eer en stellen er onze topstukken ten toon.”

Het was de uit Nederland afkomstige apotheker Klaas Jan Cupérus die aan de Suikerrui in 1823 een drogisterij en handel in thee en koffie startte. De theehandel Cupérus & Fils zou als eerste Belgische zaak thee rechtstreeks uit China importeren en was prominent aanwezig op de Wereldtentoonstellingen van 1885, 1894 en 1930 die in Antwerpen plaatsvonden. Naast thee- en koffie verkocht men exotische kruiden en ook gebruiksvoorwerpen uit China en Japan. In de winkel was op de eerste verdieping een  verbruikssalon in het Japans decor ondergebracht. De bouwaanvraag dateert van 1901. De achterkleinzoon Cupérus verhuisde de zaak in 1926.

“De prachtige plafondversiering bestaat uit beschilderd glas op de vlakke delen en beschilderde zinkdelen bij de gebogen randen. Hier is ook een verborgen ruimte in een balk waar wellicht opium in gesmokkeld werd.” weet Patrick ons te vertellen. ”Het hele Japanse interieur zou uit Kyoto per zeilboot naar Antwerpen zijn gebracht op het einde van de negentiende eeuw.” 

De inrichting stamt uit de Tokugawa-Shogunaat periode, die ook Edo periode wordt genoemd.  Het “Mon” of embleem van de Tokugawa clan is op de balken te zien. Het interieur is een uitzonderlijke getuige van de periode van het Japonisme in onze stad. Klanten en bezoekers aan het historisch centrum kunnen deze pracht bezoeken met dank aan de gastvrije familie In Het Panhuis.