Wil je dit artikel lezen?
Bovendien ontvang je Bij de Hand maandelijks in je mailbox!
Start it @KBC vzw groepeert verschillende partnerbedrijven die kennis en know-how doorgeven aan start-ups, jonge bedrijven in de beginstadia van hun ontwikkeling. Deze start-ups worden gedurende één jaar begeleid om versneld hun business idee te realiseren. Start it @KBC heet daarom een ‘accelerator’.
Twee maal per jaar selecteert men start-ups die met hun business idee een positieve bijdrage aan de mensheid en de wereld kunnen realiseren met een innovatief zakelijk concept dat kan worden opgeschaald. Alle sectoren komen in aanmerking en de startende bedrijven, die een jaar onder begeleiding staan, zijn actief in zeer diverse domeinen.
In ‘The Beacon’, de Antwerpse thuisbasis aan de Sint-Paulusplaats, zijn momenteel bijna twintig innovatieve bedrijven aan de slag met de hulp en coaching van Start it @KBC en haar partners.
Hulp op maat
Ondertussen bijna tien jaar geleden startte Lode Uytterschaut, de CEO en oprichter, met deze ondersteuning bij het helpen groeien van jonge bedrijven. Voor hem staat ‘founder centricity’ vooraan. De stichters van de groeibedrijven worden op maat geholpen om hun zakelijk concept, waarmee ze een échte impact op de wereld willen realiseren, verder uit te werken. Vaak hebben deze ondernemers (M/V/X) hun job opgezegd om via hun bedrijf hun ‘nobel’ doel te bereiken en helpt het acceleratorprogramma hen om onvermijdelijke hindernissen in hun zakelijke evolutie te overwinnen.
De meest unieke eigenschap van Start it@KBC is dat de geboden ondersteuning vrij is van winstoogmerk en er geen aandelenopties worden gevraagd.
“We merken de laatste jaren een toename van start-ups in de creatieve sector, duurzame mode of fashion-tech. Onze ervaring leert dat deze sector nog een hele weg af te leggen heeft naar duurzame businessmodellen.” merkt Lode op. “Dankzij de samenwerking met modestad Antwerpen kunnen we het aanbod en de begeleiding voor creatieve en modegerichte start-ups naar een hoger niveau tillen, zodat deze ondernemers klaargestoomd worden voor het competitieve landschap waarin ze zich zullen begeven.” Zo wordt er voor het eerst een sectorspecifiek traject opgericht en dit najaar wordt een “Fashion & Creative”-selectie gehouden voor de creatieve sector en mode-gerelateerde bedrijven.