Home Fier van hier Jan Olieslagers, “den Antwerpschen Duivel”

Jan Olieslagers, “den Antwerpschen Duivel”

Jan Olieslagers bouwt zijn Blériot XI Monoplan aan het Stadmagazijn, Keistraat

Wil je dit artikel lezen?

Registreer en lees dit artikel gratis.
Bovendien ontvang je Bij de Hand maandelijks in je mailbox!
Bent u reeds eerder geregistreerd via de oude website dan volstaat het om hier uw gegevens te bevestigen. Wanneer u onze cookies aanvaardt zal u niet steeds opnieuw moeten inloggen. Wilt u de artikels lezen via een andere browser of ander device, dan zal u ook daar uw gegevens dienen te bevestigen. Geen zorgen, u zal geen dubbele mails ontvangen en kan zich steeds uitschrijven voor de nieuwsbrief zonder verlies van uw account op de website.

Jan Olieslagers (° 14 mei 1883- 23 maart 1942), onze Antwerpse kampioen, bereikte de wereldtop in motorraces en luchtvaartwedstrijden.

Jan Olieslagers startte zijn loopbaan als piepjonge Antwerpenaar bij een fietsenbouwer en debuteerde als wielrenner onder de naam John Max. Toen startte Jan een job als leerling-mecanicien in de firma Minerva in Antwerpen waar hij in de ban geraakte van de luid knallende eerste motorfietsen. Met zelfstudie leerde hij de Franse taal en las in Franse sportbladen over de wedstrijd voor motorfietsen “Parijs-Bordeaux-Parijs” van de “Auto-Cycle Club de France”. Jan Olieslagers schreef zich in met een Minerva-motorfiets en won de beker. Hij werd Belgisch en zelfs wereldkampioen motorracen en kreeg de bijnaam “de Antwerpse Duivel”.

Begin 20e Eeuw wordt Jan Olieslagers gefascineerd door de krachttoeren in de beginnende luchtvaart evenals de grote massa’s die deze spannende exploten bijwoonden. Op 20 september 1909 reed de “Antwerpse Duivel” zijn laatste motorfietswedstrijd en vertrok toen naar Frankrijk om snel te leren vliegen. Hij had geen instructeur maar des te meer vuur om te leren en hij knalde zelfs enkele keren neer met behoorlijk wat materiaalschade. Hij was gehaast want hij had zich al ingeschreven voor de Vliegweek van Antwerpen die op 23 oktober begon. Daar kon hij zich alvast tonen als een rijzende sterpiloot, ondanks weer wat brokken.

Hij monteerde zelf zijn Blériot vliegtuig uit een bouwpakket in de Keistraat in Antwerpen, waar nu de nrs 5 en 7 het Cultureel OntmoetingsCentrum Het Stadsmagazijn huisvesten. Dezelfde winter 1909 – 1910 gaat hij zich verder bekwamen in Oran, Algerije, en slaat er de bewoners met verstomming met vluchten die een uur duurden, wat toen een buitengewone prestatie was. Een ongeval waarbij hij de telegraaflijnen langs de spoorweg Oran-Alger raakt en brandend neervalt maakt een einde aan deze Noord Afrikaanse vliegreis.

Hiermee is zijn verhaal niet ten einde. Lees verder op:

https://www.luchtvaartgeschiedenis.be/content/jan-olieslagers-de-antwerpse-duivel

BIJ DE FOTO :

Jan Olieslagers en zijn Blériot XI Monoplan, die hij in 1908 bij de Franse vliegtuigbouwer kocht. De foto dateert volgens het opschrift uit 29/11/1909, en is getrokken voor de achtergevel van de Turnzaal van de school in de Keistraat waarvan nrs 5 en 7 momenteel Het Stadsmagazijn huisvesten.

Er wordt ook verwezen naar zijn vliegtuigcrash in Oran, Algerije op 20/01/1910