Home Cultuur Gesprek met een Kapeldame bij de Gilde van Onze-Lieve-Vrouw Lof

Gesprek met een Kapeldame bij de Gilde van Onze-Lieve-Vrouw Lof

Conservator Jan Engels en Kapeldame Angèle Borgers brengen kledij voor vastenperiode aan

Wil je dit artikel lezen?

Registreer en lees dit artikel gratis.
Bovendien ontvang je Bij de Hand maandelijks in je mailbox!
Bent u reeds eerder geregistreerd via de oude website dan volstaat het om hier uw gegevens te bevestigen. Wanneer u onze cookies aanvaardt zal u niet steeds opnieuw moeten inloggen. Wilt u de artikels lezen via een andere browser of ander device, dan zal u ook daar uw gegevens dienen te bevestigen. Geen zorgen, u zal geen dubbele mails ontvangen en kan zich steeds uitschrijven voor de nieuwsbrief zonder verlies van uw account op de website.

In de 15e en 16e eeuw was de kathedraal een open huis waar eenieder in en uit liep, iets wat voor ons nu moeilijk te bevatten is. Het was “the place to be” en er werd volop genetwerkt door vooraanstaanden en de leden van de verschillende ambachten en gildes met hun klanten en zakelijke relaties. Tussen dat rumoerig volkje werden er enkele gebedskapellen ingericht waar gebed en ingetogenheid mogelijk waren. Zo werd de Gilde van Onze-Lieve-Vrouw Lof opgericht in 1478. Reeds meer dan vijfhonderd jaar verzorgen en versieren de Kapelmeesters/Kapeldames en de leden van de Gilde ononderbroken hun Mariakapel in de noordbeuk van de kathedraal. Bij kerkelijke feestdagen verschijnen de leden van de Gilde in hun zwarte “tabbaard” in de Kathedraal. De Gilde houdt de devotie voor de stadspatrones van Antwerpen, Onze Lieve Vrouw, actueel en levend. De leden van de Gilde zijn allen leken en hun engagement komt voort uit hun katholieke geloofsbeleving. In de Mariamaand Mei tijdens de Corona epidemie werd de Mariaverering door de Gilde aan de grot in Edegem, in open lucht volgens de geldende voorschriften, verzekerd.

Kapeldame Angèle Bogers in “tabbaard” bij de Mariaprocessie op 14 augustus 2023

Het Genadebeeld dat in deze Mariakapel wordt bewaard, is een eeuwenoud polychroom Mariabeeld en kende een woelige geschiedenis. Zo diende tijdens de beeldenstorm het beeld ijlings verwijderd en verborgen te worden. Men slaagde erin het oorspronkelijke hoofd en handen van het beeld van de vernieling te redden. In de 16e eeuw werd het Genadebeeld van Maria terug samengesteld en zo siert het tot op heden de Mariakapel.  De vele kunstschatten werden recentelijk overgeheveld naar het patrimonium van het Bisdom en de Gilde verzorgt deze nu in bruikleen.

Angèle Bogers, die ons enthousiast te woord staat, volgde een opleiding bij TOPA (toerisme pastoraal Antwerpen) en staat bezoekers in de kathedraal pro deo te woord als medewerker van de onthaalgroep. De geschiedenis van de kathedraal vult haar met bezieling.

“Als weduwe en als geëngageerde gelovige zet ik mij reeds tientallen jaren, samen met vele gelijkgezinden, in voor de Gilde van Onze-Lieve-Vrouw Lof”. Op voordracht van twee Kapelmeesters, dus volgens de voorschriften, werd Angèle Bogers dan aangesproken om Kapeldame te worden in de Gilde. Jan Engels, Conservator van de Mariakapel, heeft de belangrijke taak om het Mariabeeld uit- en aan te kleden van en krijgt hierbij de competente ondersteuning van Angèle in haar functie van Kapeldame. Bij het ingaan van de vastentijd bijvoorbeeld worden het Mariabeeld en het kindje Jezus door hen in het paars uitgedost, de kleur van de passietijd. Een delicaat werk dat dit duo heel zorgvuldig uitvoert!

 “In 2008 leverde Gérard Wathelet een nieuw processiekleed en in 2021, bij de heropening van het Modemuseum, schonk Edouard Vermeulen van modehuis Natan ons Mariabeeld een prachtig groen zijden kleed.”, weet Angèle nog te vertellen en ze vervolgt: “Ter gelegenheid van de processie die op 14 augustus 2023 met het Genadebeeld rond de kathedraal trok, kreef Maria het historisch processiekleed aangetrokken, dat dateert nog van 1899!”  

Historisch processiekleed dateert van 1899