Home Cultuur Het Steen is meer dan een versteend monument

Het Steen is meer dan een versteend monument

Wil je dit artikel lezen?

Registreer en lees dit artikel gratis.
Bovendien ontvang je Bij de Hand maandelijks in je mailbox!
Bent u reeds eerder geregistreerd via de oude website dan volstaat het om hier uw gegevens te bevestigen. Wanneer u onze cookies aanvaardt zal u niet steeds opnieuw moeten inloggen. Wilt u de artikels lezen via een andere browser of ander device, dan zal u ook daar uw gegevens dienen te bevestigen. Geen zorgen, u zal geen dubbele mails ontvangen en kan zich steeds uitschrijven voor de nieuwsbrief zonder verlies van uw account op de website.

Nu zowat alle sinjoren (en anderen) hun zeg hebben gehad over de vernieuwde vleugel aan het Steen en het stof van de verbouwing en de discussies erover is gaan liggen, kunnen we het over de essentie hebben: de functies die het Steen wil vervullen ten behoeve van zowel bezoekers als bewoners. Om dat vanonder het neergedwarrelde stof te halen ging jouw wijkkrant Bij de Hand op bezoek bij Ruud Tiebos, de directeur van het Steen.

 “Pfieuw,” zo zucht Tiebos, als hij ons ontvangt in zijn kantoor grenzend aan het Visitor Centre en neerploft in zijn bureaustoel, “wat is het weer druk vandaag! Maar zo hebben we het natuurlijk graag. We kregen vorig jaar om en bij de 300.000 bezoekers over de vloer. Dit jaar mikken we op 400.000. Hoe drukker, hoe beter dus!”

Drie vormen van onthaal

Om de groei te voeden heeft het Steen verschillende appetizers. “We organiseren zo kwalitatief mogelijk drie vormen van onthaal,” zo licht de directeur van het Steen toe. “Er is natuurlijk het infocentrum zelf met daaraan gekoppeld de Antwerp City Shop. Daar beantwoorden we alle vragen die onze bezoekers over het aanbod van Antwerpen hebben, terwijl ze in het winkelaanbod kunnen snuisteren naar Antwerpse specialiteiten en souvenirs.”

“Een tweede vorm van mensen ontvangen realiseren we met onze ‘Antwerp Story’. Dat is een uitgestippeld parcours in het gebouw zelf doorheen 11 kamers. Wie het traject volgt maakt kennis met de geschiedenis en identiteit van de stad en krijgt inzicht in verschillende wijken, musea en bekende Antwerpenaars. Dat neemt zo’n anderhalf uur in beslag  en – opvallend – het zijn vooral Antwerpenaars zelf die op dit aanbod ingaan. De voordelen van een A-kaart en/of museumpas zullen daar niet vreemd aan zijn.”

“Tenslotte is er nog ons beleefaanbod. Bezoekers kunnen ons gebouw binnenstappen om tijdelijke expo’s en events tot zich te nemen. Die staan bijvoorbeeld in het teken van de diamantsector, onze gastronomie of het verhaal van Nello en Patrasche, en nog andere. Zo maken we van het Steen een plek waar Antwerpenaren bij herhaling op bezoek kunnen komen in plaats van eenmalig.”

Toekomst: aanbod uitbreiden

Mede om de link met de stad en zijn bewoners te versterken wil Ruud Tiebos het aantal activiteiten op de beleefkalender opschroeven. “We willen inderdaad met het Steen een forum bieden aan diverse sectoren uit onze koekenstad,” zo verduidelijkt de directeur. “Vanaf eind mei krijgen we vanwege het Rubenshuis het schilderij ‘De Dame op De Vismarkt’ in bruikleen. Eind september zetten we het culinaire Antwerpen in de schijnwerpers. We hebben ook aandacht voor startende ondernemers uit de stad.”

“En wie weet wat er nog allemaal op ons afkomt, wanneer de restauratie van de maritieme hangars zal afgelopen zijn, en de kaaivernieuwing een feit. Dat zal de binnenstad bijkomende troef geven, waar we gezien onze locatie zeker zullen op inspelen,” zo kijkt Tiebos reikhalzend uit naar  nieuwe opportuniteiten.

Band met de buurt

Gevraagd naar de band van het Steen met de buurt, verwijst Ruud Tiebos meteen naar de gegidste tours, die vanuit het Steen vertrekken. “Het zijn er vier,” zo telt hij, “telkens gekoppeld aan een thema: ‘800 jaar wereldklasse’, ‘Fabels of legendes’, ‘DNA van ’t stad’ en ‘Dolende zielen’. Voor wie de historische stad beter wil leren kennen zijn ze een must en ze zijn ook uitermate toegankelijk voor kinderen.”

“In een ruimer perspectief wil ik graag nagaan hoe we er kunnen toe komen om een relatie op te bouwen tussen bezoekers en bewoners. We maken per slot van rekening deel uit van de buurt en zijn daar even schatplichtig aan als aan de toeristen. Als go between zou het mooi zijn een vonk te doen overslaan tussen wie in onze stad woont en wie onze stad komt ontdekken. Misschien kunnen we een soort van peterschap mogelijk maken? Ideeën en suggesties zijn welkom, de deuren van het Steen en mijn kantoor staan open,” zo besluit Tiebos nog.