Jan Olieslagers, “den Antwerpschen Duvel”

Foto: Jan Olieslagers en zijn Blériot XI Monoplan, die hij in 1908 bij de Franse vliegtuigbouwer kocht. De foto dateert volgens het opschrift uit 29/11/1909, en is getrokken voor de achtergevel van de Turnzaal van de school in de Keistraat waarvan nrs 5 en 7 momenteel Het Stadsmagazijn huisvesten. Er wordt ook verwezen naar zijn vliegtuigcrash in Oran, Algerije op 20/01/1910

Jan Olieslagers (14 mei 1883-23 maart 1942) bereikte de top in zowel motorraces als in luchtvaartwedstrijden. Jan Olieslagers startte zijn loopbaan als piepjonge Antwerpenaar bij een fietsenbouwer en debuteerde als wielrenner onder de naam John Max. Toen startte Jan een job als leerling-mecanicien in de firma Minerva in Antwerpen, waar hij in de ban geraakte van de luid knallende eerste motorfietsen. 

Met zelfstudie leerde hij de Franse taal en las in Franse sportbladen over de wedstrijd voor motorfietsen “Parijs-Bordeaux-Pa- rijs” van de “Auto-Cycle Club de France”. Jan Olieslagers schreef zich in met een Minerva-motorfiets en won de beker. Hij werd Belgisch en zelfs wereldkampioen motorracen en kreeg de bijnaam “de Antwerpse Duivel”.

Begin 20e eeuw raakt Jan Olieslagers gefascineerd door de krachttoeren in de beginnende luchtvaart evenals de grote massa’s die deze spannende exploten bijwoonden. Op 20 september 1909 reed de “Antwerpse Duivel” zijn laatste motorfietswedstrijd en vertrok toen naar Frankrijk om snel te leren vliegen. Hij had geen instructeur maar des te meer vuur om te leren en hij knalde zelfs enkele keren neer met behoorlijk wat materiaalschade. 

Hij was gehaast want hij had zich al ingeschreven voor de Vlieg week van Antwerpen die op 23 oktober begon. Daar kon hij zich alvast tonen als een rijzende sterpiloot, ondanks weer wat brokken.

Hij monteerde zelf zijn Blériot vliegtuig uit een bouwpakket in de Keistraat in Antwerpen, waar nu de nrs 5 en 7 het Cultureel OntmoetingsCentrum Het Stadsmagazijn huisvesten. Dezelfde winter 1909 – 1910 ging hij zich verder bekwamen in Oran, Algerije, en sloeg er de bewoners met verstomming met vluchten van een uur, wat toen een buitengewone prestatie was. 

Een ongeval waarbij hij de telegraaflijnen langs de spoorweg OranAlger raakt en brandend neervalt maakte een einde aan deze Noord-Afrikaanse vliegreis.

Hiermee is zijn verhaal niet ten einde.

Meer lezen?
luchtvaartgeschiedenis.be

Lees ook:

Klapkunst

Klapkunst Het buurtcomité Schipperskwartier vzw en de handelaarsvereniging Klapaf brengen met het project “klapkunst” in de Klapdorpbuurt een nieuwe beleving van het straatbeeld tot stand.

Meer Lezen »